header

لقمان مقام علم و حكمت

home
list
archive
درباره وبلاگ
--بسم الله الرحمن الرحیم-- --وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْكُرْ فَإِنَّمَا یَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ-- هر آینه به لقمان حکمت دادیم و گفتیم : خدا را سپاس گوی ، زیرا هر، که سپاس گوید به سود خود سپاس گفته ، و هر که ناسپاسی کند خدا بی نیاز و ستودنی است./ پيامبر اسلام(ص) فرمود: « هر كسي كه سوره لقمان را بخواند در قيامت رفيق و دوست او است و به عدد كساني كه كار نيك يا بد انجام دادند( به حكم امر به معروف و نهي از منكر در برابر آنها) ده حسنه به او داده مي شود.»
آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

338792

تعداد نوشته ها :

708

تعداد نظرات :

19

آیه قرآن تصادفی

روزشمار فاطمیه تاریخ روز
اوقات شرعی تماس با ما

آيه2 سوره لقمان

تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ


  • اينها آيه هاي كتاب ، حكمت آميز است

تفسير آيه در ادامه مطلب


تفسیر نور
سیماى سوره‏ى لقمان 
این سوره، از سوره‏هاى مکّى است و به مناسبت نام لقمان، که در تمام قرآن
تنها دوبار، آن هم در این سوره آمده، لقمان نامیده شده است. ششمین سوره از
سوره‏هاى هفتگانه «لامات» است که با حروف مقطّعه‏ى «الم» آغاز شده است.
محتواى سوره‏ى لقمان را مى‏توان در این موارد خلاصه نمود:
1- بیان عظمت و اهمیّت قرآن در هدایت بشر.
2- تقسیم انسان‏ها به نیکوکار و مستکبر و بیان سرنوشت آنان.
3- بیان برخى معجزات علمى‏ قرآن از قبیل قانون جاذبه و زوجیّت گیاهان.
4- نصایح و موعظه‏هاى حکیمانه‏ى لقمان به فرزندش.
5- دلایل ایمان به مبدأ و معاد.
6- بیان علوم اختصاصى خداوند، مانند: زمان مرگ و برپایى قیامت.
از مجموع بیست و نه سوره قرآن که با حروف مقطّعه آغاز مى‏شود، در بیست و چهار مورد،
پس از آن حروف، عظمت قرآن مطرح شده که بیانگر آن است که این قرآن از همین حروف 
الفبا که در اختیار شماست تألیف یافته، ولى هیچ کس از شما نمى‏تواند همانند آن را بیاورد.
عموم نویسندگان، کتابِ خود را خالى از نقص ندیده و به خاطر نقص‏ها واشکالات کتابشان،
از خواننده عذرخواهى مى‏کنند و از پیشنهادها و انتقادها استقبال مى‏کنند؛ تنها خداوند است 
که درباره‏ى کتاب خود با صراحت مى‏فرماید: (الکتاب الحکیم) تمام آیاتش، محکم و بر
اساس حکمت است. کتابى استوار و خلل ناپذیر که هیچ نقص و عیبى در آن راه ندارد.
نماز، جامع همه‏ى کمالات معنوى است مانند: طهارت، تلاوت قرآن، اقرار به توحید و
نبوّت و ولایت، ذکر و دعا، سلام، قیام، رکوع، سجود و توجّه به حقّ؛ و زکات جبران همه‏ى 
کاستی‏هاى مادّى است.
در قرآن، مفهوم «زکات»، گسترده‏تر از آن است که در فقه آمده، زیرا علاوه بر زکاتِ فقهی،
عموم کمک‏هاى مالى را شامل مى‏شود.
خداوند در یک جا، قرآن را مایه‏ى هدایت متّقین مى‏خواند، (هدیً للمتّقین) <1> و در جاى 
دیگر آن را مایه‏ى هدایت و بشارت مؤمنان مى‏داند، (هدیً و بشرى للمؤمنین) <2> و در
این سوره، قرآن را مایه‏ى هدایت و رحمت براى نیکوکاران مى‏شمرد، (هدیً و رحمه
للمحسنین) پس قرآن مراحل سه گانه‏ى تکامل را در بردارد، مایه‏ى هدایت، بشارت و
رحمت است. <3>
1-ارشاد و هدایت، باید بر اساس حکمت باشد. (آیات الکتاب الحکیم هدیً)
2- قرآن، عین هدایت و رحمت است و در این زمینه هیچ گونه نقص و نارسایى 
ندارد. (هدیً و رحمه) (کلمه‏هاى «هدیً» و «رحمه» در قالب مصدرى آمده که 
نشان مبالغه مى‏باشد. <4> )
3- ارشاد و هدایت، باید همراه رحمت و محبّت باشد. (هدیً و رحمه)
4- نیکوکاران، آمادگى پذیرش حقّ را دارند. (هدیً للمحسنین)
5- نماز و زکات، از یکدیگر جدا شدنى نیستند. (یقیمون الصلوه و یؤتون الزّکاه) 
6- اقامه‏ى نماز و پرداخت زکات باید سیره‏ى دائمى ‏باشد. «(یقیمون» و «یؤتون»،
در قالب مضارع آمده که نشان استمرار است)
7- چون اسلام دین جامعى است، تکلیف‏هاى آن نیز جامع و همه جانبه است.
تکلیف بدنى : «نماز»، مالى : «زکات» و قلبى : «یقین». (الصلوه، الزّکاه، یوقنون)
8- ارتباط با خدا (اقامه‏ى نماز) و ارتباط با مردم (پرداختن زکات)، همراه با
ایمان به قیامت ارزشمند است. (و هم بالاخره هم یوقنون)
9- نیکوکار کسى است که هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد و هم به مسائل 
معنوی. (للمحسنین الذین یقیمون... یؤتون)
(0) نظر
X