درباره وبلاگ
--بسم الله الرحمن الرحیم--
--وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْكُرْ فَإِنَّمَا یَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ--
هر آینه به لقمان حکمت دادیم و گفتیم : خدا را سپاس گوی ، زیرا هر، که سپاس گوید به سود خود سپاس گفته ، و هر که ناسپاسی کند خدا بی نیاز و ستودنی است./
پيامبر اسلام(ص) فرمود: « هر كسي كه سوره لقمان را بخواند در قيامت رفيق و دوست او است و به عدد كساني كه كار نيك يا بد انجام دادند( به حكم امر به معروف و نهي از منكر در برابر آنها) ده حسنه به او داده مي شود.»
دسته بندی موضوعات
حكمت نامه لقمان (409)
نصايح لقمان به مردم (109)
احاديث لقمان حكيم (45)
چهل حديث قرآني (41)
ترجمه و تفسير سوره مباركه لقمان (34)
احاديث امام عصر (18)
زندگينامه لقمان حكيم (14)
پاي درس لقمان حكيم (9)
نصايح لقمان به فرزندش (8)
مقالات سوره لقمان (5)
كليپ قرآني (2)
پندي از سقراط حكيم (1)
ورزش در احاديث (1)
انشاي حكمت (1)
احادیث لقمان حکیم (1)
آمده ام شاه پناهم بده (0)
بدون موضوع (12)
آرشیو
پيوندهاي روزانه
فيلم - قرائت و ترجمه گوياي سوره مباركه لقمان
متن سوره مباركه لقمان همراه با فايل پي دي اف
كليپ صوتي - بچه ها هم بايد امر به معروف كنند
عكس نوشته - سوره مباركه لقمان آيه ۱۸- مغرور نباش
فيلم - قرائت و ترجمه گوياي سوره مباركه لقمان
آخرين پند لقمان حكيم از زبان مرحوم دولابي(عمارنامه)
انيميشن حق شناسي لقمان حكيم(عمارنامه)
ديدار حضرت آيتالله سبحاني با رهبر انقلاب
تصاوير / ترخيص رهبر انقلاب از بيمارستان
عيادت دانشجويان از رهبر معظم انقلاب تصاوير
تصاوير صبح پنجشنبه رهبر انقلاب در بيمارستان
محور بيانات رهبري در ديدارهاي با خبرگان
ويژه نامه چند رسانه اي� هفته دفاع مقدس�
خاطره اي كه شهيد مطهري را ۲۰ دقيقه خنداند!
آموزش تصويري مناسك حج تمتع
عكس/ مزارِ ديدني يك اهل ايمان
ستارگان كوير شهرستان كاشان
تبلاگ هاي قرآني
قبله هفتمين
حكمت نامه
پندهاي پدرانه لقمان
شهر ري
اِقرَا بِاسمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَقَ
از تبار باران
صراط مستقيم
دعوت حق
آرامش بخش قلب
زنان معراجي
قرآن،بهشت طلايي
آواي .:::. نــدبــه
ثقلين
تلاوت هاي برتر
سوره مباركه لقمان
لهوالحديث
طلبه مبلغ
راه زندگي
شاه دلارا
بانـــــــوي خورشيد
بانوي امداد
سجده لقمان
پندهاي لقماني
فلاحت نامه
پايگاه مجازي ناصحين
مسير حق
قرآن كتاب زندگي
لقمان حكيم
فرشتگان خاكي
سوره مباركه لقمان
. . . سوره لقمان . . .
روشنايي راه زندگي،قرآن
قران مسير روشن هدايت
لقمان هدايت زندگي
قرآن سوره لقمان
مسير حق
سجده لقمان
آمار وبلاگ
تعداد بازدیدها :
346966
تعداد نوشته ها :
708
تعداد نظرات :
19
آيه6 سوره لقمان
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ
تفسیر نور
کلمهى «لَهو»، به معناى چیزى است که انسان را از هدف مهم بازدارد. «لهو الحدیث»، به
سخن بیهودهاى گویند که انسان را از حقّ باز دارد، نظیر حکایات خرافى و داستانهایى که
انسان را به فساد و گناه مىکشاند. این انحراف گاهى به خاطر محتواى سخن است و گاهى
به خاطر اسباب و ملازمات آن از قبیل آهنگ و امور همراه آن. <6>
شخصى به نام نضربن حارث که از حجاز به ایران سفر مىکرد، افسانههاى ایرانى مانند
افسانهى رستم و اسفندیار و سرگذشت پادشاهان را آموخته و براى مردم عرب بازگو
مىکرد و مىگفت : اگر محمّد براى شما داستان عاد و ثمود مىگوید، من نیز قصّهها و اخبار
عجم را بازگو مىکنم. این آیه نازل شد و کار او را شیوهاى انحرافى دانست.
برخى مفسّران در شأن نزول این آیه گفتهاند: افرادى کنیزهاى خواننده را مىخریدند تا
برایشان بخوانند و از این طریق مردم را از شنیدن قرآن توسط پیامبر باز مىداشتند، که
آیهى فوق، در مذّمت چنین افرادى نازل شد. <7>
این آیه به یکى از مهمترین عوامل گمراه کننده که سخن باطل است اشاره نموده است. در
آیات دیگر قرآن، به برخى دیگر از عوامل گمراهى مردم اشاره شده که عبارتند از:
الف : طاغوت، که گاهى با تحقیر (استخفّ قومه) <8> و گاهى با تهدید مردم را منحرف
مىکند. (لاجعلنّک من المسجونین) <9>
ب : شیطان، که با وسوسههایش انسان را گمراه مىکند. (یرید الشیطان ان یضلّهم) <10>
ج : عالم و هنرمند منحرف که با استفاده از دانش و هنرش دیگران را منحرف مىسازد. (و
اضلّهم السّامری) <11>
د: صاحبان قدرت و ثروت، که با استفاده از قدرت و ثروت، مردم را از حقّ باز مىدارند. (انّا
اَطعنا سادتنا و کبرائنا فاضلّونا السبیلا) <12>
ه: گویندگان و خوانندگانى که مردم را سرگرم کرده و آنان را از حقّ و حقیقت باز مىدارند.
(یشرى لهو الحدیث لیضلّ عن سبیل الله)
1- سرمایه گذارى براى مبارزه و تهاجم فرهنگى علیه حقّ، سابقهاى طولانى دارد.
(و من النّاس من یشترى لهو الحدیث)
2- هر آنچه در مقابل حکمت قرار گیرد، لهو و مانع رسیدن به کمال است.
(الکتاب الحکیم لهو الحدیث) (تعجّب از افرادى است که حکمت رایگان پیامبر
معصوم را رها کرده و بدنبال خرید لهو از افراد لاابالى مىباشند.)
3- ابزار مخالفان راه خدا، منطق و حکمت نیست، سخنان لهو و بى پایه است.
(من یشترى لهوالحدیث لیضلّ عن سبیل الله)
4- خرید وسایل لهو و امورى که انسان را از کمال باز مىدارد، نشانهى جهالت و
نادانى است. (یشترى لهو الحدیث... بغیر علم)
5- تناسب کیفر با عمل، نشانهى عدالت است. آنها که حقّ را با تمسخر اهانت
مىکنند، عذابشان اهانت آور و ذلّت بار است. (یتّخذها هزواً... لهم عذاب مهین)
دورى از سخن و مجلس باطل
از دیدگاه اسلام، آهنگهایى که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قواى
شهوانى را تحریک نماید، حرام است، ولى اگر آهنگى مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها
مىگویند: شنیدن آن مجاز است.
امام باقر(علیه اسلام) فرمود: غنا، از جمله گناهانى است که خداوند براى آن وعدهى آتش داده
است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: (و من النّاس من یشترى لهو الحدیث...). <13> بنابراین
غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهى گفته مىشود که در قرآن به آن وعدهى
عذاب داده شده است.
در سورهى حج مىخوانیم : (واجتنبوا قول الزّور) <14> از سخن باطل دورى کنید. امام
صادق (علیه اسلام) فرمود: مراد از «قول زور» آوازه خوانى و غناست. <15>
از امام صادق و امام رضا : نیز نقل شده که یکى از مصادیق «لهو الحدیث» در سورهى
لقمان، غنا مىباشد.
در روایات مىخوانیم : <16>
غنا، روح نفاق را پرورش مىدهد و فقر و بدبختى مىآورد.
زنان آوازه خوان و کسى که به آنها مزد مىدهد و کسى که آن پول را مصرف مىکند،
مورد لعنت قرار گرفتهاند، همان گونه که آموزش زنان خواننده حرام است.
خانهاى که در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست، دعا در آن به
اجابت نمىرسد و فرشتگان وارد آن نمىشوند. <17>
آثار مخرّب غنا
1- ترویج فساد اخلاق و دور شدن از روح تقوا و روى آوردن به شهوات و گناهان، تا آنجا
که یکى از سران بنى امیّه (با آن همه آلودگی) اعتراف مىکند: غنا، حیا را کم و شهوت را زیاد
مىکند، شخصیّت را درهم مىشکند و همان کارى را مىکند که شراب مىکند.
برخى انسانها از راه نوشیدن شراب و یا تزریق هروئین و مرفین مىتوانند خود را وارد
دنیاى بى خیالى وبى تفاوتى کنند، برخى هم از طریق شنیدن سخنان باطل و شهوت انگیزِ یک
آوازه خوان، غیرت خود را نادیده مىگیرند و در دنیاى بى تفاوتى به سر مىبرند.
2- غفلت از خدا، غفلت از وظیفه، غفلت از محرومان، غفلت از آینده، غفلت از امکانات و
استعدادها، غفلت از دشمنان، غفلت از نفس و شیطان. انسانِ امروز با آن همه پیشرفت در
علم و تکنولوژی، در آتشى که از غفلت او سرچشمه مىگیرد، مىسوزد.
آری، غفلت از خدا، انسان را تا مرز حیوانیّت، بلکه پائینتر از آن پیش مىبرد. (اولئک
کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون) <18>
امروزه استعمارگران براى سرگرم کردن و تخدیر نسل جوان، از همهى امکانات از جمله
ترویج آهنگهاى مبتذل، از طریق انواع وسائل و امواج، براى اهداف استعمارى خود سود
مىجویند.
3- آثار زیانبار آهنگهاى تحریک آمیز و مبتذل بر اعصاب، بر کسى پوشیده نیست. در
کتاب تأثیر موسیقى بر روان و اعصاب، نکات مهمّى از پایان زندگى و فرجام بدِ نوازندگان
آلات موسیقى و گرفتارى آنها به انواع بیماریهاى روانى و سکتههاى ناگهانى و بیماریهاى
قلبى و عروقى و تحریکات نامطلوب ذکر شده که براى اهل نظر قابل توجّه و تأمّل است. <19>
خوانندهى عزیز!
خداوند، جهان را براى بشر و بشر را براى تکامل و رشد و قرب معنوى آفرید. او جهان
آفرینش را مسخّر ما نمود و فرشتگان را به تدبیر امور ما وادار کرد. انبیا و اولیا را براى هدایت
ما فرستاد و آنان تا سرحدّ مرگ و شهادت پیش رفتند. فرشتگان را براى آدم به سجده وا
داشت، روح الهى را در انسان دمید و بهترین صورت و سیرت را به انسان عطا کرد، قابلیّت
رشد تا بى نهایت را در او به ودیعه گذاشت، او را با عقل، فطرت، و انواع استعدادها مجهّز نمود
و تنها در آفرینش او، به خود آفرین گفت. (فتبارک الله احسن الخالقین) <20>
آیا این گل سرسبد هستی، با آن همه امتیازات مادّى و معنوی، باید خود را در اختیار هر
کسى قرار دهد؟ امام کاظم (علیه اسلام) فرمود: به هر صدایى گوش فرا دهی، بردهى او هستی. آیا
حیف نیست ما برده یک خوانندهى کذائى باشیم !؟
آیا شما حاضرید هر صدایى را روى نوار کاست ضبط کنید؟ پس چگونه ما هر صدایى را
روى نوار مغزمان ضبط مىکنیم ؟ عمر، فکر و مغز، امانتهایى است که خداوند به ما داده تا در
راهى که خودش مشخّص کرده صرف کنیم و اگر هر یک از این امانتها را در غیر راه خدا
صرف کنیم به آن امانت خیانت کردهایم و در قیامت باید پاسخگو باشیم.
قرآن با صراحت در سورهى اسراء مىفرماید: (انّ السمع والبصر والفؤاد کلّ اولئک کان
عنه مسئولاً) <21> گوش و چشم و دل همگى مورد سؤال قرار مىگیرند. آرى انسان باید
نگهبان چشم و گوش و دل خود باشد و اجازه ندهد هر ندایى وارد آن شود. در حدیث
مىخوانیم : دل، حَرَم خداست، نگذارید غیر خدا وارد آن شود. <22>
اسلام، براى برطرف کردن خستگى و ایجاد نشاط، راههاى مناسب و سالمى را به ما ارائه
کرده است؛ ما را به سیر و سفر، ورزش و شنا، کارهاى متنوّع و مفید، دید و بازدید، گفتگوهاى
علمى و انتقال تجربه، رابطه با فرهیختگان و مهمتر از همه ارتباط با آفریدگار هستى و یاد او
که تنها آرام بخش دلهاست، سفارش کرده است. چرا خود را سرگرم لذّتهایى کنیم که
پایانش، ذلّت و آتش باشد. حضرت على (علیه اسلام) مىفرماید: «لا خیر فى لذّهٍ من بعدها النّار» <23> ، در
لذّتهایى که پایانش دوزخ است خیرى نیست. «مَن تَلذّد لمعاصى الله اَورثه الله ذلاًّ» <24> هر
کس با گناه و از طریق آن لذّت جویى کند، خداوند او را خوار و ذلیل مىنماید.
- بعضي ، از مردم خريدار سخنان بيهوده اند ، تا به ناداني مردم را از راه خدا گمراه كنند و قرآن را به مسخره مي گيرند نصيب اينان عذابي است خواركننده
تفسير آيه در ادامه مطلب
تفسیر نور
کلمهى «لَهو»، به معناى چیزى است که انسان را از هدف مهم بازدارد. «لهو الحدیث»، به
سخن بیهودهاى گویند که انسان را از حقّ باز دارد، نظیر حکایات خرافى و داستانهایى که
انسان را به فساد و گناه مىکشاند. این انحراف گاهى به خاطر محتواى سخن است و گاهى
به خاطر اسباب و ملازمات آن از قبیل آهنگ و امور همراه آن. <6>
شخصى به نام نضربن حارث که از حجاز به ایران سفر مىکرد، افسانههاى ایرانى مانند
افسانهى رستم و اسفندیار و سرگذشت پادشاهان را آموخته و براى مردم عرب بازگو
مىکرد و مىگفت : اگر محمّد براى شما داستان عاد و ثمود مىگوید، من نیز قصّهها و اخبار
عجم را بازگو مىکنم. این آیه نازل شد و کار او را شیوهاى انحرافى دانست.
برخى مفسّران در شأن نزول این آیه گفتهاند: افرادى کنیزهاى خواننده را مىخریدند تا
برایشان بخوانند و از این طریق مردم را از شنیدن قرآن توسط پیامبر باز مىداشتند، که
آیهى فوق، در مذّمت چنین افرادى نازل شد. <7>
این آیه به یکى از مهمترین عوامل گمراه کننده که سخن باطل است اشاره نموده است. در
آیات دیگر قرآن، به برخى دیگر از عوامل گمراهى مردم اشاره شده که عبارتند از:
الف : طاغوت، که گاهى با تحقیر (استخفّ قومه) <8> و گاهى با تهدید مردم را منحرف
مىکند. (لاجعلنّک من المسجونین) <9>
ب : شیطان، که با وسوسههایش انسان را گمراه مىکند. (یرید الشیطان ان یضلّهم) <10>
ج : عالم و هنرمند منحرف که با استفاده از دانش و هنرش دیگران را منحرف مىسازد. (و
اضلّهم السّامری) <11>
د: صاحبان قدرت و ثروت، که با استفاده از قدرت و ثروت، مردم را از حقّ باز مىدارند. (انّا
اَطعنا سادتنا و کبرائنا فاضلّونا السبیلا) <12>
ه: گویندگان و خوانندگانى که مردم را سرگرم کرده و آنان را از حقّ و حقیقت باز مىدارند.
(یشرى لهو الحدیث لیضلّ عن سبیل الله)
1- سرمایه گذارى براى مبارزه و تهاجم فرهنگى علیه حقّ، سابقهاى طولانى دارد.
(و من النّاس من یشترى لهو الحدیث)
2- هر آنچه در مقابل حکمت قرار گیرد، لهو و مانع رسیدن به کمال است.
(الکتاب الحکیم لهو الحدیث) (تعجّب از افرادى است که حکمت رایگان پیامبر
معصوم را رها کرده و بدنبال خرید لهو از افراد لاابالى مىباشند.)
3- ابزار مخالفان راه خدا، منطق و حکمت نیست، سخنان لهو و بى پایه است.
(من یشترى لهوالحدیث لیضلّ عن سبیل الله)
4- خرید وسایل لهو و امورى که انسان را از کمال باز مىدارد، نشانهى جهالت و
نادانى است. (یشترى لهو الحدیث... بغیر علم)
5- تناسب کیفر با عمل، نشانهى عدالت است. آنها که حقّ را با تمسخر اهانت
مىکنند، عذابشان اهانت آور و ذلّت بار است. (یتّخذها هزواً... لهم عذاب مهین)
دورى از سخن و مجلس باطل
از دیدگاه اسلام، آهنگهایى که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قواى
شهوانى را تحریک نماید، حرام است، ولى اگر آهنگى مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها
مىگویند: شنیدن آن مجاز است.
امام باقر(علیه اسلام) فرمود: غنا، از جمله گناهانى است که خداوند براى آن وعدهى آتش داده
است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: (و من النّاس من یشترى لهو الحدیث...). <13> بنابراین
غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهى گفته مىشود که در قرآن به آن وعدهى
عذاب داده شده است.
در سورهى حج مىخوانیم : (واجتنبوا قول الزّور) <14> از سخن باطل دورى کنید. امام
صادق (علیه اسلام) فرمود: مراد از «قول زور» آوازه خوانى و غناست. <15>
از امام صادق و امام رضا : نیز نقل شده که یکى از مصادیق «لهو الحدیث» در سورهى
لقمان، غنا مىباشد.
در روایات مىخوانیم : <16>
غنا، روح نفاق را پرورش مىدهد و فقر و بدبختى مىآورد.
زنان آوازه خوان و کسى که به آنها مزد مىدهد و کسى که آن پول را مصرف مىکند،
مورد لعنت قرار گرفتهاند، همان گونه که آموزش زنان خواننده حرام است.
خانهاى که در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست، دعا در آن به
اجابت نمىرسد و فرشتگان وارد آن نمىشوند. <17>
آثار مخرّب غنا
1- ترویج فساد اخلاق و دور شدن از روح تقوا و روى آوردن به شهوات و گناهان، تا آنجا
که یکى از سران بنى امیّه (با آن همه آلودگی) اعتراف مىکند: غنا، حیا را کم و شهوت را زیاد
مىکند، شخصیّت را درهم مىشکند و همان کارى را مىکند که شراب مىکند.
برخى انسانها از راه نوشیدن شراب و یا تزریق هروئین و مرفین مىتوانند خود را وارد
دنیاى بى خیالى وبى تفاوتى کنند، برخى هم از طریق شنیدن سخنان باطل و شهوت انگیزِ یک
آوازه خوان، غیرت خود را نادیده مىگیرند و در دنیاى بى تفاوتى به سر مىبرند.
2- غفلت از خدا، غفلت از وظیفه، غفلت از محرومان، غفلت از آینده، غفلت از امکانات و
استعدادها، غفلت از دشمنان، غفلت از نفس و شیطان. انسانِ امروز با آن همه پیشرفت در
علم و تکنولوژی، در آتشى که از غفلت او سرچشمه مىگیرد، مىسوزد.
آری، غفلت از خدا، انسان را تا مرز حیوانیّت، بلکه پائینتر از آن پیش مىبرد. (اولئک
کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون) <18>
امروزه استعمارگران براى سرگرم کردن و تخدیر نسل جوان، از همهى امکانات از جمله
ترویج آهنگهاى مبتذل، از طریق انواع وسائل و امواج، براى اهداف استعمارى خود سود
مىجویند.
3- آثار زیانبار آهنگهاى تحریک آمیز و مبتذل بر اعصاب، بر کسى پوشیده نیست. در
کتاب تأثیر موسیقى بر روان و اعصاب، نکات مهمّى از پایان زندگى و فرجام بدِ نوازندگان
آلات موسیقى و گرفتارى آنها به انواع بیماریهاى روانى و سکتههاى ناگهانى و بیماریهاى
قلبى و عروقى و تحریکات نامطلوب ذکر شده که براى اهل نظر قابل توجّه و تأمّل است. <19>
خوانندهى عزیز!
خداوند، جهان را براى بشر و بشر را براى تکامل و رشد و قرب معنوى آفرید. او جهان
آفرینش را مسخّر ما نمود و فرشتگان را به تدبیر امور ما وادار کرد. انبیا و اولیا را براى هدایت
ما فرستاد و آنان تا سرحدّ مرگ و شهادت پیش رفتند. فرشتگان را براى آدم به سجده وا
داشت، روح الهى را در انسان دمید و بهترین صورت و سیرت را به انسان عطا کرد، قابلیّت
رشد تا بى نهایت را در او به ودیعه گذاشت، او را با عقل، فطرت، و انواع استعدادها مجهّز نمود
و تنها در آفرینش او، به خود آفرین گفت. (فتبارک الله احسن الخالقین) <20>
آیا این گل سرسبد هستی، با آن همه امتیازات مادّى و معنوی، باید خود را در اختیار هر
کسى قرار دهد؟ امام کاظم (علیه اسلام) فرمود: به هر صدایى گوش فرا دهی، بردهى او هستی. آیا
حیف نیست ما برده یک خوانندهى کذائى باشیم !؟
آیا شما حاضرید هر صدایى را روى نوار کاست ضبط کنید؟ پس چگونه ما هر صدایى را
روى نوار مغزمان ضبط مىکنیم ؟ عمر، فکر و مغز، امانتهایى است که خداوند به ما داده تا در
راهى که خودش مشخّص کرده صرف کنیم و اگر هر یک از این امانتها را در غیر راه خدا
صرف کنیم به آن امانت خیانت کردهایم و در قیامت باید پاسخگو باشیم.
قرآن با صراحت در سورهى اسراء مىفرماید: (انّ السمع والبصر والفؤاد کلّ اولئک کان
عنه مسئولاً) <21> گوش و چشم و دل همگى مورد سؤال قرار مىگیرند. آرى انسان باید
نگهبان چشم و گوش و دل خود باشد و اجازه ندهد هر ندایى وارد آن شود. در حدیث
مىخوانیم : دل، حَرَم خداست، نگذارید غیر خدا وارد آن شود. <22>
اسلام، براى برطرف کردن خستگى و ایجاد نشاط، راههاى مناسب و سالمى را به ما ارائه
کرده است؛ ما را به سیر و سفر، ورزش و شنا، کارهاى متنوّع و مفید، دید و بازدید، گفتگوهاى
علمى و انتقال تجربه، رابطه با فرهیختگان و مهمتر از همه ارتباط با آفریدگار هستى و یاد او
که تنها آرام بخش دلهاست، سفارش کرده است. چرا خود را سرگرم لذّتهایى کنیم که
پایانش، ذلّت و آتش باشد. حضرت على (علیه اسلام) مىفرماید: «لا خیر فى لذّهٍ من بعدها النّار» <23> ، در
لذّتهایى که پایانش دوزخ است خیرى نیست. «مَن تَلذّد لمعاصى الله اَورثه الله ذلاًّ» <24> هر
کس با گناه و از طریق آن لذّت جویى کند، خداوند او را خوار و ذلیل مىنماید.
برچسب ها : ترجمه و تفسير سوره مباركه لقمان