header

لقمان مقام علم و حكمت

home
list
archive
درباره وبلاگ
--بسم الله الرحمن الرحیم-- --وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْكُرْ فَإِنَّمَا یَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ-- هر آینه به لقمان حکمت دادیم و گفتیم : خدا را سپاس گوی ، زیرا هر، که سپاس گوید به سود خود سپاس گفته ، و هر که ناسپاسی کند خدا بی نیاز و ستودنی است./ پيامبر اسلام(ص) فرمود: « هر كسي كه سوره لقمان را بخواند در قيامت رفيق و دوست او است و به عدد كساني كه كار نيك يا بد انجام دادند( به حكم امر به معروف و نهي از منكر در برابر آنها) ده حسنه به او داده مي شود.»
آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

347108

تعداد نوشته ها :

708

تعداد نظرات :

19

آیه قرآن تصادفی

روزشمار فاطمیه تاریخ روز
اوقات شرعی تماس با ما

آيه21 سوره لقمان

وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ


  • و چون به آنها بگويند : از آنچه خدا نازل كرده است متابعت كنيد ، گويند : نه ، ما از آييني كه پدران خود را بر آن يافته ايم متابعت مي كنيم اگر چه شيطان به عذاب آتششان فرا خوانده باشد


تفسير آيه در ادامه مطلب


تفسیر نور
کلمه‏ى «قیل»، نشانه‏ى شدّت تعصّب کافران است، یعنى هر حرف حقّى از هر گوینده‏اى 
باشد، آنان لجاجت مى‏کنند و نمى‏پذیرند و کارى به گوینده ندارند. «قیل لهم»
1- نمونه‏ى جدال ناروا، تعصّب بر افکار باطل نیاکان است. (یجادل فى الله بغیر
علم... قالوا بل نتّبع ما وجدنا علیه آبائنا)
2- پیروى از وحى و آنچه از جانب خداوند است، لازم است. (اتّبعوا ما انزل الله)
3- با دعوت منحرفان به حقّ، با آنان اتمام حجّت کنیم. (قیل لهم)
4- براى انسان دو راه وجود دارد: الف : راه خدا، (ما انزل الله) ب : راه شیطان.
(الشیطان یدعوهم الى عذاب السعیر)
5- عقاید نیاکان، در سرنوشت نسل آینده مؤثّر است. (وجدنا علیه آباءنا)
6- تقلید و تعصّبِ کورکورانه ممنوع. (وجدنا علیه آباءنا... اولوکان) (تعصّب 
نارواى خویشاوندی، از موانع حقّ پذیرى و رشد اندیشه است)
7- محیط، جامعه و تاریخ، در انتخاب راه مؤثّر است. (وجدنا علیه آباءنا)
(انسان باید با نور علم، عقل و وحی، حرکت کند تا هر کجا در محیط، جامعه 
و تاریخ، انحراف دید، از آن پرهیز کند.)
8- منطق حقّ، اصل است، نه ملّى گرایى وعقاید ورفتار نیاکان. (أولو کان الشیطان...)
9- شیطان به طور مستمرّ، انسان را به باطل مى‏خواند. (کان الشیطان یدعوهم)
10- هر راهى جز وحی، بیراهه است و به عذاب دوزخ منتهى مى‏شود. (یدعوهم 
الى عذاب السعیر)
11- سرانجام پیروى از افکار پوچ نیاکان، دوزخ است. (عذاب السعیر)
(0) نظر
X